Co zrobić, żeby nasze opony były w formie długi czas? O jakich rzeczach na pewno należy wiedzieć?

W końcu nadchodzi taki czas, kiedy musimy naprawić oponę. Zastanawiamy się wtedy, w jaki sposób to zrobić? Jak zająć się ogumieniem naszego pojazdu, żeby nie pogorszyć mocniej usterki. Większość napraw okaże się dla nas za trudna, w takiej sytuacji dobrze jest skierować swoje kroki do zakładu wulkanizacyjnego, na przykład naprawa opon, w niektórych natomiast przypadkach można spróbować własnych sił.
read more

Czasami przychodzi taki czas, kiedy trzeba naprawić oponę. Zastanawiamy się wtedy, jak to zrobić? Jak zająć się ogumieniem naszego pojazdu, żeby nie pogorszyć mocniej usterki. Dużo napraw będzie dla nas za trudna, w takiej sytuacji warto udać się do profesjonalnego serwisu wulkanizacyjnego, przykładowo naprawa opon, w niektórych zaś przypadkach możemy spróbować własnych sił.

opony - wymiana

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu

Na wstępie trzeba przyznać, że bardzo zabójcza dla naszych opon jest ostra jazda w zakrętach oraz zbyt mocne hamowanie, szczególnie w pojazdach, które nie są wyposażone w przeciwpoślizgowy system ABS. Czasami nawet wystarczy pojedyncze dość gwałtowne hamowanie na przyblokowanych oponach, żeby spowodować tak zwane “przypalenie” opon.

Opony (naprawa opon GENT) po takim wyczynie są już jedynie do wyrzucenia. Te same efekty w postaci punktowego, gwałtownego oraz mocnego tarcia mogą przysporzyć źle działające hamulce, najczęściej w skutek nierównego zużycia bębnów albo źle ustawionych okładzin hamulcowych. Nierównie ścieranie czoła bieżnika może również wskazywać na zbyt nadmierne luzy w zawieszeniu albo układzie jezdnym, jak również zużycie amortyzatorów. Jednostronne zużywanie bieżnika zaś może świadczyć o braku odpowiedniej geometrii zawieszenia. W dość zadbanych pojazdach o dobrym stanie technicznym, całkiem spory wpływ na trwałość ogumienia ma dbałość o utrzymanie najlepszego ciśnienia w ogumieniu. Przesadnie wysokie ciśnienie spowoduje, iż z nawierzchnią będzie współpracować tylko wewnętrzny pas czoła bieżnika. A to powoduje szybsze zużycie. Za to zbyt małe ciśnienie sprawia nadmierne odkształcenie się opony.

przechowalnia opon

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu

W tej sytuacji opona styka się z podłożem jedynie krawędziami czoła bieżnika, a te szybko się wycierają. Co najgorsze przegięcia boków opony będą skutkować podniesioną temperaturą i zniszczeniem konstrukcji. I ostatnia uwaga na koniec. Nim założysz opony, przykładowo w czasie
wiosennej zmiany opon, koniecznie je dokładnie obejrzyj. Sparciała guma całkowicie dyskwalifikuje oponę, która nadaje się tylko na śmietnik – zobaczysz tutaj. Tak zniszczona guma jest po prostu niebezpieczna, ponieważ nie ma ona przyczepności. Możemy taką sytuacje porównać do tego jakbyśmy jeździli po lodowisku. Ten krótki artykuł powinien nam pokazać jak niebezpieczny jest nieodpowiedni stan naszego ogumienia. Jak widzimy to nie jedynie kwestia estetycznego wyglądu.