Wybór opon wydaje się dosyć prosty. Są więc opony zimowe oraz letnie, są również opony całoroczne. Niby mały podział, nie za bardzo zawiły, a jednak jak dochodzi do zakupu to jest kłopot.
Wbrew różny opiniom opona nie jest jedynie odrobiną kauczuku, zwłaszcza obecnie nie można tak twierdzić. Dzisiejsi producenci przeprowadzają fachowe badania, stwarzają coraz nowsze technologie, wykorzystują różnorodne mieszkanki gumy i wzmocnienia. To sprawia, że mogą powstawać wysokie jakościowo opony, jak opony Pirelli czy Kormoran opony. To wszystko sprawia, że my, jako użytkownicy mamy coraz większe zapewnienie bezpieczeństwa przy jednoczesnym komforcie jazdy. Generalnie, znany każdemu z nas podział odnosi się do stosowania ich do pór roku. Mamy więc opony zimowe oraz letnie.
Autor: EveryCarListed P
Źródło: http://www.flickr.com
Różnią się od siebie zawartością mieszanki gumy, tak więc zimowe są bardziej miękkie, a także mniej podatne na niskie temperatury. Letnie natomiast są twarde, bardziej wytrzymałe w wyższych temperaturach. Bardzo ważnym czynnikiem jest zastosowany bieżnik. () W oponach zimowych jest zaprojektowany tak, by jak najlepiej usuwać wodę oraz błoto pośniegowe. Gwarantuje także możliwie najlepszą przyczepność na dość śliskich nawierzchniach. Obok tradycyjnych bloków, protektor jest wyposażony w mniejsze nacięcia bieżnika. Pomagają one utrzymać samochód na drodze, nawet w okresie śnieżycy. Istnieje też inny, dodatkowy rodzaj opon zimowych. Są to tak zwane opony błotno-śniegowe. Charakteryzują się znacznie lepszymi blokami bieżnika, a również szerszymi rowkami między blokami oraz gęstą siecią dodatkowych lamelek. Jest także inny podział, zależy on od budowy wewnętrznej. Wyróżniamy w tym sensie modele diagonalne oraz radialne. Diagonalne wzmocnione są warstwami ułożonych pod różnorodnym kątem tkanin.
Zastosowanie takiego rozwiązania zwielokrotnia wygodę jazdy, a także odporność ścianek opon na mechaniczne usterki. Warto jednakowoż wiedzieć, że dzieje się tak kosztem większego zużycia paliwa i mniejszej przyczepności. W samochodach osobowych używane są bardzo często opony
nowe opony radialne. Użytkując taką oponę masz zapewnienie lepszej przyczepności i mniejszego wykorzystania paliwa. Wadą jest z pewnością mniejsza wytrzymałość na uszkodzenia.