Dlaczego czujniki są tak konieczne w każdym samochodzie, na co mają wpływ? Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

W każdym samochodzie odnaleźć możemy bardzo dużo różnych czujników. Możemy wymienić takie typy, jak czujnik temperatury powietrza oraz ciśnienia w kolektorze ssącym, ale również czujniki położenia czy przepływomierz. Każdy z nich wpływa na pracę silnika. W obecnych konstrukcjach od takich wskazań jest zależne bardzo dużo, to czy dobrze przebiega praca.
read more

W każdym aucie odnaleźć możemy bardzo dużo różnych czujników. Można wymienić takie rodzaje, jak czujnik temperatury powietrza i ciśnienia w kolektorze ssącym, ale również czujniki położenia czy przepływomierz. Każdy z nich ma wpływ na pracę silnika. W dzisiejszych konstrukcjach od ich wskazań zależy bardzo wiele, to czy prawidłowo przebiega praca.

Czujniki, jakie kontrolują pracę coraz większej ilości układów w aucie bezpośrednio wpływają na parametry spalania mieszanki w cylindrze. Od takich wskazań zależny jest okres otwarcia wtryskiwaczy kąta przesuwania zapłonu, a również ewentualnej zmiany faz rozrządu. Najważniejsze wskazania wynikają z czujników zlokalizowanego wału korbowego, a również wałków rozrządu. Producenci tworzą bardzo często jedno albo drugie rozwiązanie i zamontowują w silnikach czujnik Halla lub czujnik indukcyjny.

silnik

Autor: Chris F
Źródło: http://www.flickr.com

Położenie wałka kontrolowane jest przy wsparciu kół impulsowych, które na swym obwodzie nie mają jednego “zęba”, w takim miejscu koła jest przerwa, która dla czujnika jest oznaką pełnego obrotu wału. Jeśli czujnik temperatury nie podaje sygnału do jednostki sterującej, nie możemy określić położenia tłoków w różnorodnych cylindrach tak więc silnik nie będzie uruchomiony. Oprócz danych, jakie biorą się z wału korbowego oraz wałków rozrządu, do najbardziej odpowiedniej pracy silnika obowiązkowe są parametry dotyczące powietrza dostarczanego do cylindrów. Pomiar ilości zasysanego powietrza zachodzi w kolektorze dolotowym przy pomocy przepływomierza. Sterownik na podstawie dodatkowych informacji o temperaturze zasysanego powietrza, a także cieczy chłodzącej silnika, jest w stanie regulować chwilę otwarcia wtryskiwaczy, co przekłada się na wartość paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej.

Np., jak temperatura powietrza i cieczy chłodzącej jest za mała, mieszanka wzbogacana jest, ażeby sinik poprzez wyższe obroty prędzej osiągał najbardziej optymalną temperaturę pracy. Powiększenie obrotów może być również podyktowane za pomocą sygnału z czujnika z układu wspomagania, w chwili jak na postoju kręcimy kierownicą. Pamiętajmy o tym, a najlepsze czujniki nabędziemy jedynie u autoryzowanych sprzedawców, możemy tam jednocześnie otrzymać inny przydatny sprzęt, takiego typu pehametr lub Elektrody peHa. Dzięki czemu można nabyć kilka przedmiotów, jakie na pewno okażą się pomocne w różnych sytuacjach.