Istnieją dwa rodzaje takich filtrów. Pierwsze z nich to puszkowe filtry, które składają się z obudowy filtra oraz jego wkładu. W trakcie serwisu wymianie podlega całość. Drugi rodzaj to wkłady filtrów olejowych. Są zlokalizowane albo też zintegrowane razem w silniku, wliczone w system cyrkulacji oleju. Są całkiem bezpieczne dla środowiska naturalnego, bo tylko wkład olejowy się wymienia. Obudowa jak również zawory pozostają na bloku silnika. Wkłady filtrów olejowych powinny być dobrze dopasowane przy zamontowaniu, co gwarantuje, iż filtry pozostaną całkiem wolne od wycieków.

Filtry powietrza robione są specjalnie do danych modeli silników nie jedynie pod względem wymiarów wkładu i tego jaki kształt ma obudowa. Cząstki zanieczyszczeń przechwytywane są tam przez specjalny materiał o porowatej, włóknistej strukturze. Jest wytrzymały na przesiąknięcia wodą, a także olejem – zobacz, w jakie filtry paliwa warto zainwestować .filtry (przejdź do strony www)da także bardzo dobrą przepustowość, która jest zależna od tego jak grube są włókna i gęstości ich rozmieszczenia. Filtracja natomiast nie odbywa się wyłącznie na zasadzie sita, natomiast wykorzystuje się również takie zjawiska fizyczne, jak bezwładność odrzucająca małe ilości płynów na zewnętrzną stronę zakrętów pokonywanych przez malutkie strużki powietrza, a do tego rozmaite siły ściągające odwirowane zanieczyszczenia do włókien.