Przyjemność jazdy to przede wszystkim dobre zawieszenie, wytrzymałe na wstrząsy. Czy jest to obecnie zagwarantowane?

Ogólnie układy zawieszeń są już poznane, więc coraz ciężej wymyślić coś rzeczywiście przełomowego tym obszarze. Lecz w ostatnim okresie pojawiła się koncepcja, jaka może to zmienić, gdyż stwierdzono, iż być może warto niektóre z funkcji powierzyć układom pneumatycznym. Czy to faktycznie działa?
read more

Standardowe układy zawieszeń są już poznane, tak więc coraz ciężej wymyślić coś faktycznie przełomowego w tej dziedzinie. Ale w ostatnim okresie pojawiła się koncepcja, jaka może to odmienić, bo stwierdzono, iż być może warto niektóre funkcje powierzyć układom pneumatycznym. Czy to faktycznie działa?

naprawa auta

Autor: Sarah Stierch
Źródło: http://www.flickr.com

Układy pneumatyczne są od wielu lat tworzone przez projektantów maszyn. Mają wpływ na ruchy robocze koparek i innych maszyn roboczych. Co więcej, już trzydzieści lat temu konstruktorzy używali układów pneumatycznych, jak poduszki pneumatyczne mgtrans do tłumienia nierówności. Zawieszenia powietrzne z reguły powinny ulepszać parametry trakcyjne samochodu. Takie rozwiązanie może zagwarantować właściwą redukcję wstrząsów i drgań. Są w stanie więc ulepszyć dosyć znacznie komfort jazdy. Czemu tak się dzieje? Odpowiedź jest dosyć prosta.

A tak właściwie, sprężony azot jest bardziej skuteczny w wchłanianiu nierówności niż pozostałe środki. Niezaprzeczalną zaletą stosowania układu pneumatycznego jest stały prześwit samochodu, niezależnie od obciążenia. To oznacza, że rozwiązanie to jest bardzo chętnie stosowane w autach rodzaju kombi. Stały prześwit umożliwia na bardziej przewidywalne zachowanie auta na zakrętach i mniejszy wpływ obciążeń na bezpieczeństwo podróżnych. Poprawia to również aspekt wizualny korzystania z samochodu. Załadowane auto z przysiadającym tyłem wygląda niezbyt interesująco – zawieszenie z elementami pneumatyki umożliwia tego uniknąć(czytaj też).

Co bardzo ciekawe, w zawieszeniu pneumatycznym konwencjonalne metalowe elementy sprężyste są zamienione na tak zwane powietrzne worki, które nazywamy mieszkami. Mogą być one dosyć często zintegrowane z amortyzatorami pneumatycznymi, niezbędnymi do standardowego i sprawnego działania układu.

częsci samochodowe

Autor: Franklin Heijnen
Źródło: http://www.flickr.com

Mieszki wypełniane są przez kompresor, jaki jest napędzany albo z silnika samochodu, albo z układu elektrycznego auta. W następnej kolejności tłok mieszka powietrznego łączy się z wahaczem, natomiast wahacz z kołem. Każdy kolejny ruch koła w płaszczyźnie góra-dół wyzwala ruch tłoka. Zawór poziomujący związany z ruchem wahacza troszczy się o stałą wysokość zawieszenia. Gdy zawieszenie jest obciążone i ściśnięte, układ pompuje dodatkowe powietrze, a wypuszcza je w momencie rozprężenia układu zawieszenia. W skład tego układu wchodzą też sterownik, jaki steruje pracą całego zawieszenia a także czujnik wysokości. Ponadto, w samochodach, w których kierowca jest w stanie regulować wysokość zawieszenia, stosowane są elektrozawory zamiast zaworów tradycyjnych.