Wymień ogumienie, nie zwlekaj

Polskich kierowców nie dotyczy przepis odnoszący się do wymiany letniego ogumienia na zimowe, mimo że w wielu państwach europejskich taki nakaz funkcjonuje. Nie zmienia to jednak faktu, że z chwilą nadejścia mroźnych dni, do serwisów ogumienia ustawiają się długie kolejki kierowców chcących wymienić opony letnie na „zimówki”.
read more

Polskich kierowców nie obowiązuje przepis dotyczący wymiany opon letnich na zimowe, mimo iż w wielu krajach Europy taki nakaz funkcjonuje. Nie zmienia to jednak faktu, że gdy temperatura spada do +7 stopni Celsjusza, do wulkanizatorów ustawiają się długie kolejki właścicieli samochodów chcących dokonać wymiany opon letnie na „zimówki”.

Pierścienie zabezpieczające
Zmiana opon letnich musi wiązać się z oględzinami ich stanu technicznego, właściwą konserwacją oraz zabezpieczeniem miejsca w którym będą przechowywane do kolejnego sezonu. Przed zamontowaniem opon zimowych, także wypada się im wnikliwie przypatrzeć. Na dużą uwagę zasługuje głębokość bieżnika.

Nadto płytki bieżnik sprawia, iż przede wszystkim na mokrym podłożu samochód (prawo jazdy) będzie trudny do opanowania. W naszym kraju mamy przepisy, które zdecydowanie mówią, że wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak wymianę ogumienia, jeśli bieżnik ma wysokość minimalną 4 mm, ponieważ w zimie jazda samochodem poniżej takiej wartości może być zgubna w skutkach.

W samochodach ciężarowych montaż opon, jest czynnością nieco bardziej problematyczna, która powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowane osoby. Podczas tego typu zabiegów wymagany jest bowiem profesjonalny sprzęt – np. narzędzia przykręcające pierścienie zabezpieczające – pierścienie do uszczelniania.

Koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno również przymocować ich zbyt mocno. Przy wykonywaniu tego typu prac pojazd powinien być podniesiony i umocowany w bezpieczny sposób, a przykręcanie kół powinno odbywać się sprawnie i zgodnie z wytycznymi producenta.

Wypada także zwrócić uwagę na to, czy opony nie posiadają znacznych defektów na bokach, i powierzchni samego bieżnika. Przed założeniem opon wskazane jest dokonać ich wyważenia oraz skontrolować ciśnienie, albowiem źle wyważone, sprawiają, iż będziemy odczuwali wibracje na kierownicy. Trudniej będzie zapanować nad kierownicą (). Koniecznie sprawdźmy stan wentyli – guma ulega po codziennej eksploatacji stad wentyle co pewien czas potrzebują wymiany.